کسب تندیس برنز هفتمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی

“هفتمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد رهبری و تعالی” و “هفتمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت”، با حمایت بانک پاسارگاد، همکاری انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم و با مشارکت اساتید و مدیران برجسته و عالی رتبه دانشگاه ها، سازمان ها و نهادهای معتبر، با هدف بهبود و ارتقای توانمندی رهبری سازمانی، ارائه راهکارهای کاربردی تعالی فرهنگ سازمانی و ارائه تجارب برتر از طریق نشست‌های علمی و تخصصی، به صورت حضوری و آنلاین در روزهای ۴ و ۵ بهمن۱۴۰۱ در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.


از جمله موضوعات مطرح‌شده در این همایش می‌توان به نظریه‌ها، الگوها و آینده مصادیق مسئولیت اجتماعی سازمانی، ارائه الگوی مهندسی مجدد سازمانی از طریق حاکمیت فناوری‌های نوین، گذار از مسئولیت اجتماعی به توسعه پایدار، عوامل مهم در رشد صنایع با فناوری‌های پیشرفته، ابعاد فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی و… اشاره کرد.

روز نخست کنفرانس با سخنرانی جناب آقای دکتر قاسمی؛ رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس شورای سیاست گذاری کنفرانس با موضوع حکمرانی شرکتی مبتنی بر مسائل اجتماعی سازمان ها آغاز گردید. ایشان محافظت از کره زمین و منابع طبیعی، پایان‌دادن به فقر و گرسنگی، زندگی موفق و پربار انسان‌ها و حفظ کرامت افراد را از جمله موارد ۲۱گانه گزارش‌دهی ESG عنوان کردند و افزودند: “مهم‌ترین آثار توجه به ESG در سازمان‌ها، بهبود الگوی کسب‌وکار سازمان، دسترسی آسان‌تر به منابع سرمایه‌گذاری، رضایت شغلی و ارتقاء بهره‌وری سرمایه انسانی، افزایش وفاداری مشتریان، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد سهام و افزایش رضایتمندی ذی‌نفعان به‌ویژه سهام‌داران است.” به‌گفته مدیرعامل بانک پاسارگاد باید اقدام‌های حمایتی از اقشار آسیب‌پذیر، ایجاد برابری جنسیتی و توانمندسازی بانوان، توجه به ارزش‌های تمامی افراد بدون طبقه‌بندی همکاران و تعادل کار و زندگی با هدف افزایش بهره‌وری صورت بگیرد.

همچنین دکتر محمد شهرابی فراهانی در مورد “روندهای جدید در مسئولیت اجتماعی شرکتی؛ افزایش تنوع در محیط کار”، دکتر حسام زند حسامی در خصوص “نگاهی دوباره به مسئولیت اجتماعی بنگاه ها با تأکید بر نوآوری” و دکتر محمد کارگر شورکی درباره “مدل های تعالی کسب و کار مبتنی بر مسئولیت اجتماعی و پایداری در عصر دیجیتال” مطالبی را مطرح نمودند.

در روز دوم سخنرانی جناب آقای دکتر قاسمی با رویکرد فرهنگی رهبران خردمند در توسعه خرد سازمانی آغازگر برنامه کنفرانس بود.

ایشان اظهار داشتند “امروزه نکته مهم این است که رهبران خردمند چگونه می‌توانند با استفاده از نوآوری سازمان خود را به‌سمت خرد سازمانی سوق دهند. در دنیای امروز دیگر فقط نتیجه مهم نیست. بلکه مسیر رسیدن به نتیجه مطلوب نیز بسیار حائز اهمیت است. مسئله مهم این است که دیگر رهبری فقط به یک شخص خلاصه نمی‌شود؛ بلکه همه افراد در هر سمتی در سازمان خودشان، یک رهبر هستند و اگر این رهبران با هم هم‌آوایی نداشته باشند، مشکلات بزرگی ایجاد خواهد شد.”

همچنین افزودند: “امروزه نکته مهم این است که رهبران خردمند چگونه می‌توانند با استفاده از نوآوری سازمان خود را به‌سمت خرد سازمانی سوق دهند. در دنیای امروز دیگر فقط نتیجه مهم نیست. بلکه مسیر رسیدن به نتیجه مطلوب نیز بسیار حائز اهمیت است. مسئله مهم این است که دیگر رهبری فقط به یک شخص خلاصه نمی‌شود؛ بلکه همه افراد در هر سمتی در سازمان خودشان، یک رهبر هستند و اگر این رهبران با هم هم‌آوایی نداشته باشند، مشکلات بزرگی ایجاد خواهد شد.”

در ادامه، نشست تخصصی «ابعاد اثرگذار فرهنگ سازمانی در عصر فناوری‌های نوین» با ریاست دکتر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی، برگزار گردید. اعضای این نشست، دکتر حبیب کراری، دکتر علیرضا کوشکی جهرمی و دکتر مسعود ظهرابی بودند و هم‌زمان دکتر غلامرضا خاکی درباره «تأثیر فرهنگ سازمانی در حکمت عملی رهبران» و همچنین دکتر محسن قدمی در خصوص «رابطه مکاتب نوین مدیریت با مدیریت چابکی سازمانی» سخنرانی کردند.

همچنین نشست تخصصی دیگری با موضوع «ارائه تجارب برتر فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی» با ریاست دکتر آقازاده، مدیرکل تعالی فرهنگ سازمان اداری و استخدامی کشور و عضویت زهرا استاد رحیمی، رئیس گروه مطالعات و طرح‌های ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت و امیرحسین کریمی، مدیرکل دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت ملی پست ایران برگزار شد. دو سخنرانی علمی «نقش هوش فرهنگی در نهادینه‌کردن فرهنگ سازمانی» با سخنرانی دکتر ایرج سلطانی و «هوشمند و پویاسازی فرهنگ‌های سازمانی» با سخنرانی دکتر محمدرضا حمیدی‌زاده نیز بخش‌های دیگر هفتمین همایش فرهنگ سازمانی بودند.

در پایان این رویداد دکتر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، بیانیه هفتمین کنفرانس را قرائت کردند و حسن ختام مراسم با تقدیر از سازمان‌های برگزیده و اهدای جوایز مسئولیت اجتماعی همراه بود.

هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد در بین شرکت‌کنندگان امسال، موفق به اخذ تندیس برنز از هفتمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت گردید.