کسب تندیس سیمین در پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی (KM4D) با رویکرد حاکمیت نوآوری

پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی با رویکرد حاکمیت نوآوری و با اهداف ارتقای دانش مدیران از طریق انجام پژوهش‌های نوآورانه دانشی، ارتقای عملکرد سازمانی در حوزۀ مدیریت دانشی و تعامل و گفتگو در زمینۀ آخرین یافته‌های حاکمیت نوآوری در سازمان دانشی، در تاریخ ۲۰مهر۱۴۰۱ توسط انجمن مدیریت ایران با همکاری و مشارکت دانشگاه خاتم ودر محل این دانشگاه برگزار گردید.

رویکردهای نوآورانه، ابعاد و فرآیندهای فرهنگ نوآوری، مدل‌های دانشی حکمرانی خوب، کاربرد‌های مدیریت نوآوری، تحولات انتقال چابک دانش سازمانی، زنجیرۀ ارزش در مدیریت دانشی و پویایی دانش به‌سوی خرد عملی،  محورهای این کنفرانس بین المللی بودند که مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفتند و دست‌آوردهای پژوهشگران در این راستا مطرح شد.

در آغاز همایش، جناب آقای دکتر مجید قاسمی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و رئیس هیأت مدیره انجمن مدیریت ایران ضمن خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به حاضرین در سالن و شرکت‌کنندگان مجازی، سخنرانی خود را در خصوص «حاکمیت نوآوری به سوی خرد عملی» آغاز نمودند. ایشان با بیان اینکه کشور ما در موضوع سرمایۀ انسانی رتبۀ ۵۴ دنیا و در موضوع زیرساخت نوآوری، در رتبۀ یازدهم جهان را دارد ، حاکمیت نوآوری را موضوعی جامع عنوان کرد و افزود: «ایجاد یک ساختار نظام‌مند تحت‌عنوان «نظام حاکمیت نوآوری»، برای سازمان‌دهی عملکرد همه فرآیندهای مرتبط با نوآوری، ضروری به‌نظر می‌رسد که می‌تواند به‌صورت اساسنامه، نوآوری را به‌عنوان یک طرز تفکر و یک شایستگی اصلی، در کل سازمان نشان دهد و برای توسعۀ ارزش‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های ابتکاری در اختیار مدیریت عالی سازمان قرار گیرد.»

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به آیاتی از قرآن مجید و فرمایشات امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و با اشاره به تفاوت‌های دانش و خرد، افزود: «دانش صرفاً انباشت اطلاعات است و ماهیت انتخابی دارد، اما خرد توانایی نگاه‌کردن و درک چیزها از منظری عمیق‌تر است و جامعیت دارد. دانش منجر به درک موضوعی خاص می‌شود. اما خرد قدرت تشخیص و استدلال ایجاد می‌کند برای تحقق خرد عملی در رهبری سازمان‌ها اول باید هدف مشخص و الهام‌بخش باشد و سازمان ضمن برخورداری از رهبران و مدیران خردمند، سرمایۀ انسانی خردمندی داشته باشد. رهبر سازمان می‌بایست ویژگی‌های مشورت‌پذیری، خودآگاهی و خودکنترلی، قضاوت درست و مدیریت تنش‌ها را در خود تقویت کند و در موقعیت‌های حساس کار و زندگی این خرد را مورداستفاده قرار دهد.»

در ادامۀ کنفرانس دکتر برندنر (Andreas Brandner) رئیس انجمن مدیریت دانش اتریش سخنرانی خود را پیرامون موضوع «حاکمیت دانش: نقش‌ها و مسئولیت توزیع شده در مدیریت دانش مبتنی بر سازمان و جامعه» به‌صورت ویدئویی ایراد کرد.
جناب آقای دکتر محسن قدمی، مدرس دانشگاه و مشاور مدیریت نیز در ادامه به‌تشریح موضوع «تبیین رابطۀ مدیریت دانایی هالستیک با اقتصاد نوآوری» پرداخت و دست‌آوردها و نقطه‌نظرهای جدید مبتنی بر این موضوع را بیان کرد.
از جمله موضوعات دیگر مطرح‌شده در این همایش می‌توان به «زنجیره ارزش در مدیریت دانشی» و «مدیریت نوآوری باز و مدیریت دانشی» اشاره کرد که به‌ترتیب توسط آقایان دکتر روح‌اله تولایی، عضو هیأت علمی دانشگاه و دکتر حسام زندحسامی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات موردبحث و بررسی قرار گرفت و دست‌آوردهای دانشی مرتبط با این حوزه‌ها بیان شد.
در ادامه کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی نشست علمی با محوریت «حاکمیت نوآوری با رویکرد مدیریت دانشی تحولی» به ریاست خانم دکتر آذر صائمیان دبیر علمی کنفرانس، برگزار شد. در این نشست آقای دکتر محمد حسن‌زاده، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس درمورد موضوع «کارکردهای مدیریت دانشی تحولی بر تسریع نوآوری در کسب‌وکارها»، آقای دکتر حبیب کراری، مدرس دانشگاه امیرکبیر و خواجه نصیر، درخصوص «نوآوری مدیریت دانشی در جامعه» صحبت و آقای دکتر پیام حقیقی بروجنی، مدرس و مشاور مدیریت، «نقش مدیریت دانشی در ارتقای کارکرد نظام ملی نوآوری» را مطرح کردند. در این نشست ضمن بیان موضوعات مطرح‌شده ابعاد مختلف آن‌ها مورد بررسی و تبادل‌نظر اساتید و صاحب‌نظران حاضر قرار گرفت.

در پایان پس از قرائت بیانیۀ نهایی این رویداد و در بخش اهدای جوایز، از ۲۸ شرکت که در فرآیند ارزیابی پنجمین جایزۀ مدیریت دانشی شرکت نمودند تقدیر به عمل آمد و هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد مفتخر به دریافت تندیس سیمین گردید.