کسب تندیس برنز ششمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت

ششمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت و ششمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگ در عصر فناوری‌های نوین، به ‌همت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم با حضور دکتر علی‌اکبر محرابیان وزیر محترم نیرو، دکتر مجید قاسمی رئیس انجمن مدیریت ایران و رئیس دانشگاه خاتم و جمعی از اساتید و اندیشمندان این حوزه، در تاریخ‌های ۵ و ۶ بهمن۱۴۰۰ در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

در این کنفرانس که با حمایت بنک پاسارگاد و برخی از دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور و با حضور مقامات، مدیران، مسئولان، کارشناسان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه‌مند هم‌زمان به‌‎صورت حضوری و مجازی برگزار شد، صاحب‌نظران حوزه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی به ارائه سخنرانی و طرح تجارب برتر سازمانی در قالب نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

از جمله موضوعات مطرح‌شده در این همایش می‌توان به تئوری، الگوها و آینده مصادیق مسئولیت اجتماعی سازمانی، ارائه الگوی مهندسی مجدد سازمانی از طریق حاکمیت فناوری‌های نوین، گذار از مسئولیت اجتماعی به توسعه پایدار، عوامل مهم در رشد صنایع با فناوری‌های پیشرفته، ابعاد فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی و… اشاره کرد.

دکتر مجید قاسمی طی سخنرانی افتتاحیه این رویداد ضمن اشاره به جایگاه و اهمیت مسئولیت اجتماعی مدیران و فرهنگ سازمانی در عصر فناوری‌های نوین به موضوع «اقتصاد سبز» و «اقتصاد دیجیتالی» به‌عنوان لازمه توسعه اقتصادی و مهم‌ترین فراز انقلاب صنعتی چهارم پرداخت. دکتر قاسمی ضمن اشاره به ویژگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، توجه به موضوعاتی مانند سیستم‌‏های سایبرفیزیکی، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و کوانتوم طی ده سال اخیر را بسیار با اهمیت دانست و کم‌توجهی به این علوم را عاملی بر خروج کشورها از دور رقابت برشمرد. وی در این خصوص عنوان داشت: “در انقلاب صنعتی چهارم، ملاحظات زیست‌‏محیطی نیز همگام با فناوری دیجیتال، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است”. وی افزود: “کشورها با هر سطح درآمدی، درگیر گذار دوجانبه به اقتصاد سبز و دیجیتالی هستند و اکثر کشورها متقاعد شده‌اند که آینده اقتصادی آن‌ها به موفقیتشان در انتقال به اقتصاد سبز و اقتصاد دیجیتال بستگی دارد”. سبز شدن اقتصاد نه تنها مانع ایجاد ثروت و فرصت‌های شغلی نمی‌شود، بلکه می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی و ایجاد شغل فراهم ‌آورد.

در ادامۀ این کنفرانس دکتر علی‌اکبر محرابیان، وزیر محترم نیرو برای شرکت‌کنندگان کنفرانس پیرامون رویکردهای وزارت نیرو در زمینه فرهنگ سازمانی سخنرانی کردند. ایشان با تأکید بر نقش مدیران، تک‌تک افراد و فرهنگ جامعه در شکل‌گیری فرهنگ سازمانی، عنوان داشت که با تغییر در باورها، فرهنگ سازمانی ما هم رشد و اعتلا پیدا خواهد کرد و برای این منظور باید از ویژگی‌های مثبت جامعه برای ارتقا و تحول در فرهنگ سازمانی استفاده شود.

جناب آقای دکتر بهرام طاهری، جناب آقای دکتر محسن قدمی و سرکارخانم دکتر نسرین جزنی از دیگران سخنرانان این کنفرانس بودند.

روز دوم کنفرانس در دو بخش نشست های تخصصی و سخنرانی های علمی در دو سالن مجزا برگزار گردید.

در روز دوم دکتر قاسمی به نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی کشور در عصر فناوری‏‌های نوین پرداخت. وی رابطه فرهنگ و توسعه از منظر مکاتب مختلف اقتصادی از جمله مکتب نئوکلاسیک‌ها و نهادگرایان جدید را تشریح و تفاوت دیدگاه این دو مکتب را در میزان اثرگذاری فرهنگ بر توسعه جوامع و فعالیت‌های اقتصادی بیان کرد. ایشان افزودند: “فرهنگِ مناسبِ توسعه و انتخاب برنامه‌‏های متناسب با فرهنگ جامعه، می‏‌تواند توسعه اقتصادی را در زمانی کمتر و شرایطی بهتر رقم بزند”.

در پایان این مراسم سرکار خانم دکتر آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس بیانیه ششمین کنفرانس ملی فرهنگ سازمانی با رویکرد فرهنگ در عصر فناوری های نوین” را قرائت کرد. در این مراسم از ۱۴ کتاب جدید که با حمایت معنوی و درج لوگوی انجمن مدیریت ایران به چاپ رسیده است رونمایی شد.

در انتها نیز جوایز ششمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت در سه سطح تندیس، تقدیرنامه و گواهینامه به سازمان‌های برگزیده اهدا و همچنین از سه انجمن مردم نهاد نیز قدردانی گردید.

هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد در بین شرکت‌کنندگان امسال، موفق به اخذ تندیس برنز از ششمین دوره جایزه مسئولیت اجتماعی مدیریت شده است.