کسب تندیس سیمین در ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی (KM4D) با رویکرد سرمایه دانشی

ششمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت دانشی (KM4D) با رویکرد سرمایه دانشی توسط انجمن مدیریت ایران و با همکاری دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت دانش اتریش در تاریخ ۱۹مهرماه‌۱۴۰۲ با حضور رئیس انجمن مدیریت ایران، جمعی از استادان، فرهیختگان و پژوهشگران حوزه مدیریت دانشی با اهداف توسعه و اعتلای سرمایه انسانی سازمان، بهبود بهره‌وری سرمایه انسانی از طریق کسب تجارب برتر و تعمیق کارکردهای سرمایه دانشی در اقتصاد دانش‌بنیان، در محل دانشگاه خاتم برگزار شد.

در بخش نخست این کنفرانس دکتر محمدتقی تقوی فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی خود با عنوان «نقش داستان سرایی در توسعه ارتباطات دانشی»، ابتدا به پیشینه مفهوم مدیریت دانش پرداختند سپس با مقایسه دارایی‌های محسوس و نامحسوس سه شرکت مطرح دنیا، اپل، مایکروسافت و گوگل، نقش مدیریت دانشی را در جهش صورت گرفته در این آمارها یادآور شده و اظهار داشتند مدیریت دانشی، مدیریتی است که بر مبنای دانش شکل گرفته است و کار اساسی آن فرهنگ سازی است که البته کار بسیار دشواری است؛ چرا که معمولا از رفتارهای ما در خارج از سازمان نشات می‌گیرد و معمولا چالش‌های فرهنگی مانع از اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانشی است.

در ادامه پروفسور آندریاس برندنر رئیس انجمن مدیریت دانش اتریش در سخنانی به موضوع اکتساب دانش پرداختند و گفتند: کسب دانش نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای همه کشورها یک ضرورت است و موجب بروز سایر جلوه‌های دانش می‌شود. وی با تاکید بر اهمیت دسترسی به منابع دانش بین المللی، به گام‌های اساسی در اکتساب دانش هم اشاره کرد و افزود: برای اکتساب دانش باید سرمایه انسانی مان را تقویت کنیم چون افراد جدیدی که وارد سازمان می‌شوند، انتقال دانش را تسهیل می‌کنند.

در این رویداد رئیس انجمن مدیریت ایران جناب آقای دکتر قاسمی به بیان مطالبی با محوریت نقش سرمایه دانشی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان پرداختند. ایشان در ابتدا مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار دادند و این اقتصاد را وابسته به سرمایه انسانی و دارایی‌های نامشهود برشمردند. ایشان افزودند مجموعه مهارت‌هایی که شامل تجزیه‌و‌تحلیل‌ داده‌ها، خلق و کار با مدل‌های مالی و توانایی نوآوری می‌شود، در اقتصاد روز بسیار مورد توجه است. برخلاف گذشته که اقتصاد به «شغل‌های با مهارت کم» وابسته و عمدتاً شامل تولید کالاهای فیزیکی بود، اقتصاد روز بیشتر شامل صنایع، شامل صنایع خدماتی و شغل‌هایی است که نیاز به تفکر و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها دارند.

مدیر عامل بانک پاسارگاد ضمن اشاره به الزام‌های اقتصاد دانش‌بنیان افزودند: اقتصاد دانش‌بنیان هم از نوآوری، تحقیقات و پیشرفت سریع فناورانه حمایت می‌کند و هم توسط آن‌ها تحریک و برانگیخته می‌شود. بنابراین در این نوع اقتصاد از تحقیقات شروع می‌کنیم. ویژگی‌های اقتصاد دانش‌بنیان شامل این موارد است: دانش به‌عنوان عامل تولید، جهانی‌شدن و فراتر از مرزهای جغرافیایی، جنگ استعدادها، ظهور سبک مدیریتی جدید و افزایش تعامل و نوآوری باز.

جناب آقای دکتر قاسمی با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته تمرکز به‌سمت منابع انسانی معطوف شده است، به مقایسه وظایف، نقش‌ها و مسئولیت‌های مدیریت سنتی و مدیریت اقتصاد دانش‌بنیان پرداختند و بر لزوم توجه به مشارکت و تعامل سرمایه انسانی، توضیح و شفاف‌سازی تصمیم‌ها و وضوح در انتظارات از سرمایه انسانی به‌عنوان سه عامل اساسی در مدیریت اقتصاد دانش‌بنیان تأکید و این موارد را تشریح کردند.

ایشان در ادامه به اثرات اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال بر مشاغل پرداختند و گفتند: خودکار شدن فرآیندها، ایجاد شغل‌های جدید با توجه به ظهور و به کارگیری فناوری‌های دیجیتال، ترکیب شدن کار و مهارت، دوقطبی شدن بازار کار بر اساس مهارت‌های مورد نیاز، از جمله اثرات این نوع اقتصاد بر مشاغل است. ایشان اضافه کردند کیفیت توسعه‌یافته زندگی و توسعه پایدار، با داشتن سرمایه دانشی، بسیار بهتر حاصل می‌شود. هر جامعه‌ای که سرمایه دانشی بالاتری داشته باشد، توانمندی بیشتری دارد.

در ادامه برنامه‌های ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی، نشستی تخصصی با عنوان «ارائه تجارب شرکت‌ها پیرامون سرمایه‌های دانشی» به ریاست سرکار خانم دکتر صائمیان دبیر علمی کنفرانس نیز برگزار شد.

در پایان این رویداد و پس از قرائت بیانیه پایانی، نتیجه ارزیابی شرکت‌های متقاضی ششمین جایزه بین المللی مدیریت دانشی اعلام شد. شایان ذکر است هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد مفتخر به دریافت تندیس سیمین از این کنفرانس گردید.